Sammanfattning:
Capote är en mycket bra film, med fantastiska skådespelarinsatser.
Capote handlar om några år i den amerikanske författaren Truman Capotes liv, närmare bestämt de år under vilka han skrev sin mest kända bok,
In Cold Blood, som handlar om ett brutalt mord på en familj i en amerikansk småstad.
Capote är en film som liksom andra riktigt bra filmer, kan avnjutas på flera nivåer: Det finns ett fantastiskt skådespeleri, men filmen håller hela vägen ner till grundläggande frågeställningar om empati, moral, psykologi och framgång.
Truman Capote är en man som har en fantastisk förmåga att fånga och ge liv till andra människors tankar och relationer. Men denna förmåga har skulle man kunna säga ett pris. Han kan gå in med stor empati in i andra människor, men måste samtidigt distansera sig och sammanfatta det han upplever och fantiserar ihop. Han har själv formats av en dålig uppväxt. Hans värld blir en blandning av den enskilda människans inre värld, världen av band och relationer mellan människor och den yttre, fysiska världen, där det fysiska våldet förekommer. Hans värld blir både sann och osann. I slutänden är det för sin publik han skriver, och det är deras kulturella ramverk som bestämmer hur och vad han skriver.
För en av mördarna, Perry Smith, blir han en biktfader och vän, som matar honom när han vägrar äta, men som heller inte tvekar att hota och manipulera honom för at få ur honom det han vill ha.
Filmen sätter fingret på ett evigt problem för journalistisk skildring, hur subjektiv skall man vara? Mycket kritik av mediavänstern i Sverige och i USA har sin botten i en frustration över en ineffektiv och ibland farlig subjektivitet. Capote fixar så att avrättningarna skjuts upp, till polisens frustration, men avstår sedan cyniskt vid högsta domstolen, eftersom berättelsen han skriver värderas av honom själv som bokstavligen större än livet. Den bok under arbete som hade räddat mördarna från galgen vänder sig nu mot dem och kräver deras blod för att sluta cirkeln.
Capote är, för att använda en väldigt sliten klyscha, en film som ställer frågor, men inte ger några svar. Men det är helt OK, för den ställer
rätt frågor, den ställer dem på ett balanserat sätt och den är ett ärligt och för den delen lyckat försök, att ge skrud till dessa frågor och kommunicera dem till oss biobesökare.
Och som sagt, skådespeleriet är fantastiskt, speciellt Philip Seymour Hoffmans Truman Capote, från hans giriga mun till hans tårfyllda ögon.